massage als de middel tegen de stress

over massage en stress

 

Regelmatig een massage nemen heeft een positief effect op het verminderen en oplossen van stress- en burn-outklachten.

massage tegen de stress

Welke massage is de beste tegen de stress?

Als het op stress aankomt, willen we het graag verlichten. Het is een effectieve manier om aan je angstniveaus te werken en je lichaam en geest te ontspannen. Je kunt kiezen uit vele massagetypes.

Om negatieve energie opnieuw te beleven, is het essentieel om een massage te kiezen die aan jouw behoeften voldoet.

Sommige mensen geven de voorkeur aan harde massages, terwijl anderen de lichte kiezen.

hot-stone massage

Een hot-stone massage een nuttige manier is om stress en angst te verminderen en ontspanning te bevorderen.

aromatherapie massage

Het combineren van de genezende eigenschappen van aroma oliën met aanraking zal de cliënt helpen om stres gerelateerde symptomen te verlichten.

ontspanningsmassage (anti-stress massage)

Anti-stress massage is de perfecte manier om jezelf te verwennen. Het richt zich specifiek op de gebieden waar de mensen de meeste stress dragen: de nek en schouders.

klankschaal massage

Een klankschaalmassage biedt diepe ontspanning aan het lichaam.

drukpunt massage

Het stimuleert dezelfde punten die worden gebruikt bij acupunctuur – met massage druk in plaats van naalden.

massage tegen de stress

Massage is  geweldige hulpmiddel

Er zijn veel redenen waarom mensen een massage willen. Verlichting van stress gerelateerde klachten is de meest voorkomende reden. Stress betekent verhoogde spanning of druk. Wanneer de spanning of druk te veel wordt kan deze een bedreiging voor onze gezondheid vormen.

Stress gaat gepaard met veel kleine en/of grote gezondheidsproblemen. Daarom is het verlichten van stress belangrijk voor het onderhouden van ons emotionele en fysieke welzijn.

Tal van onderzoeken hebben aangetoond dat massagetherapie een ideaal hulpmiddel om stress te verminderen.

Stress is een gezonde en natuurlijke reactie van het lichaam. Gezonde stress maakt je alert en zorgt dat je kan presteren. Daarnaast is stress oorspronkelijk een beschermingsmechanisme. Stress activeert de vecht -of vluchtreactie van het lichaam.

Wanneer er een levensbedreigende situatie plaatsvindt, reageert het lichaam met een schrikreactie. Hierbij worden door het sympatischische zenuwstelsel (stress-zeenuwstelsel) grote hoeveelheden stress-hormonen cortisol, adrenaline en nor-adrenaline aangemaakt. Deze stoffen zorgen voor een snellere hartslag, spierspanning, zweten en alertheid, waardoor we snel kunnen reageren op levensbedreigende situaties.

Stress is een gezonde en natuurlijke reactie van het lichaam. Gezonde stress maakt je alert en zorgt dat je kan presteren. Daarnaast is stress oorspronkelijk een beschermingsmechanisme. Stress activeert de vecht -of vluchtreactie van het lichaam. Wanneer er een levensbedreigende situatie plaatsvindt, reageert het lichaam met een schrikreactie. Hierbij worden door het sympatischische zenuwstelsel (stress-zeenuwstelsel) grote hoeveelheden stress-hormonen cortisol, adrenaline en nor-adrenaline aangemaakt. Deze stoffen zorgen voor een snellere hartslag, spierspanning, zweten en alertheid, waardoor we snel kunnen reageren op levensbedreigende situaties.

Helaas kan deze vecht-of-vluchtreactie worden geactiveerd door niet levensbedreigende (dagelijkse) gebeurtenissen en kan deze chronisch worden. Dit gebeurt wanneer we de druk die we onszelf opleggen of opgelegd krijgen groter is dan we aankunnen. Na enige tijd eist herhaalde activering van de stressreactie zijn tol van het lichaam. 

Onderzoek wijst uit dat langdurige stress o.a. bijdraagt aan:

  • hoge bloeddruk
  • de vorming van slagader-verstopte afzettingen
  • hersenveranderingen die kunnen bijdragen aan angst, depressie en verslaving
  • zwaarlijvigheid
  • insuline afhankelijkheid
  • seksuele problemen (erectie disfunctie)

Naar schatting ervaren 75 procent van de Nederlanders (te)veel stress. Volgens de jaarlijkse stress-enquête van huisartsen in 2017, zijn ongeveer 300.000 mensen gediagnosticeerd met burn-out en stress. Waarschijnlijk is dit aantal slechts een fractie van de mensen die rondlopen met stress- en verhoogde spanningsklachten waarbij geen diagnose is gesteld.
Naar aanleiding van het steeds groter groeiende aantal mensen met stress- gerelateerde klachten, bestaat er dus een grote behoefte aan effectieve methoden om stress te voorkomen en te verlichten. Vele studies en onderzoeken hebben aangetoond dat massagetherapie een effectieve stress verlichtende methode is.

Massage levert een bijdrage aan vermindering van de productie van de stresshormonen (cortisol, adrenaline, nor-adrenaline). Ook para-sympatische zenuwstelsel (ontspanning zenuwstelsel) wordt door massage geactiveerd.

Het is niet verrassend dat de wekelijkse 15-minuten stoelmassages voor verpleegkundigen tijdens werkuren (standard bij de Mayo kliniek in America) de stress-gerelateerde symptomen significant verminderden.

massage als ondersteuning voor stresscounseling

Drie massagetechnieken die bij stresscounseling passen

Klankschalen massage

Het biedt diepe ontspanning aan het lichaam. De trillingen van de klankschalen bereiken door de geleiding van het water de diepste lagen waar onze “blokkades” zitten.

anti stress massage

Anti-stress massage is de perfecte manier om jezelf te verwennen. Het richt zich specifiek op de gebieden waar de mensen de meeste stress dragen: de nek en schouders.

drukpunt gezicht en hoofd

Het stimuleert dezelfde punten die worden gebruikt bij acupunctuur – met massage druk in plaats van naalden. Heeft een snelwerkende effect. Ideaal vóór de counseling.

Klankschalen massag

Door de trilling van de klankschalen die op lichaam worden geplaatst wordt ons complete lichaam behandeld. Wij zijn voor 70% uit water gemaakt. De trillingen van de klankschalen bereiken door de geleiding van het water de diepste lagen waar onze “blokkades” zitten.

Anti stress massage

De Anti stress massage is de meest voorkomende massagevorm.

Bij de Anti stress massage wordt gebruik gemaakt van:

  • strijkende bewegingen die voor ontspanning zorgen
  • het kneden van spieren om het spierweefsel soepeler te maken, afvalstoffen af te voeren en verklevingen van spieren en huid los te maken
  • ritmische, kloppende bewegingen ter verbetering van de bloedsomloop
  • druk- en wrijfbewegingen
  • vibratie- snelle, kleine trillingen

De Anti stress massage is bijzonder effectief bij hoge bloeddruk, verhoogde spanning in nek en schouders en ter ontspanning.

Hoofd- gezichtsmassage

Deze massage is een combinatie van zachte, lange strijkingen en drukpunten. De dunne maar sterke spieren in de hoofdhuid kunnen veel spanning vasthouden, dit veroorzaakt o.a. hoofdpijn.

Door de hoofdhuid en het gezicht te masseren en de drukpunten te activeren wordt de spanning in het hoofd en gezicht verminderd.

Deze massage kan eventueel uitgebreid worden met een nek- en/of schoudermassage.

Chronische stress is te allen tijde iets wat we willen voorkomen. In onze westerse maatschappij waar we veel moeten, veel nadenken, onszelf veel druk opleggen is stress niet alleen een overlevingsmechanisme maar meer een way of living geworden. De balans tussen de stressfactoren en ons vermogen om stress te voorkomen is vaak zoek.

Regelmatig (min. 1 x per maand) een massage nemen heeft een positief effect op het verminderen en oplossen van stress- en burn-outklachten.

Voor nog meer informatie over massage in Almelo ga naar MassageProfessionals.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend  kennismakingsgesprek!

ERVAAR HOE MOOIER HET LEVEN IS ALS JE BETER MET JE STRESS KUNNEN OMGAAN!