massage als middel tegen de stress

over massage en stress

 

Regelmatig een massage nemen heeft een positief effect op het verminderen en oplossen van stress- en burn-outklachten.

massage tegen de stress

Welke massage werkt het beste tegen stress?

 Als het op stress aankomt, willen we dit graag verlichten. Een massage is een effectieve manier om aan je angstniveaus te werken en je lichaam en geest te ontspannen. Je kunt kiezen uit vele soorten massage.

Het is essentieel om een soort massage te kiezen die aan jouw behoeften voldoet.

Sommige mensen geven de voorkeur aan harde massages, terwijl anderen lichte varianten kiezen. Sommige mensen hebben geen probleem met uitkleden terwijl de andere hebben het last van.

hot-stone massage

Een hot-stone massage is een nuttige manier om stress en angst te verminderen en ontspanning te bevorderen.

aromatherapie massage

Het combineren van de genezende eigenschappen van aromatische oliën met aanraking helpt om stressgerelateerde symptomen te verlichten.

ANTI-STRESS MASSAGE (ONTSPANNINGSMASSAGE)

Anti-stress massage is de perfecte manier om jezelf te verwennen. Het richt zich specifiek op de gebieden waar de mensen de meeste stress dragen: de nek en schouders.

klankschaal massage

Een klankschaalmassage biedt diepe ontspanning aan het lichaam.

drukpunt massage

Deze massage stimuleert dezelfde punten die worden gebruikt bij acupunctuur – met massage druk in plaats van naalden.

massage tegen de stress

Massage is een geweldig hulpmiddel

Er zijn veel redenen waarom mensen een massage willen. Verlichting van stress-gerelateerde klachten is de meest voorkomende reden. Stress betekent verhoogde spanning of druk. Wanneer de spanning of druk teveel wordt, kan deze een bedreiging voor onze gezondheid vormen.

Stress gaat gepaard met veel kleine en/of grote gezondheidsproblemen. Daarom is het verlichten van stress belangrijk voor het onderhouden van ons emotionele en fysieke welzijn.

Tal van onderzoeken hebben aangetoond dat massagetherapie een ideaal hulpmiddel is om stress te verminderen.

Stress is een gezonde en natuurlijke reactie van het lichaam. Gezonde stress maakt je alert en zorgt dat je kan presteren. Daarnaast is stress oorspronkelijk een beschermingsmechanisme. Stress activeert de vecht- of vluchtreactie van het lichaam.

Wanneer er een levensbedreigende situatie plaatsvindt, reageert het lichaam met een schrikreactie. Hierbij worden door het sympatische zenuwstelsel (stress-zenuwstelsel) grote hoeveelheden stress-hormonen cortisol, adrenaline en nor-adrenaline aangemaakt. Deze stoffen zorgen voor een snellere hartslag, spierspanning, zweten en alertheid, waardoor we snel kunnen reageren op levensbedreigende situaties.

Helaas kan deze vecht- of vluchtreactie worden geactiveerd door niet levensbedreigende (dagelijkse) gebeurtenissen en kan deze chronisch worden. Dit gebeurt wanneer de druk die we onszelf opleggen of opgelegd krijgen groter is dan we aankunnen. Na enige tijd eist herhaalde activering van de stressreactie zijn tol van het lichaam. 

Onderzoek wijst uit dat langdurige stress o.a. bijdraagt aan:

  • hoge bloeddruk
  • slagader verstopping
  • hersenveranderingen die kunnen bijdragen aan angst, depressie en verslaving
  • zwaarlijvigheid
  • insuline afhankelijkheid
  • seksuele problemen (erectie disfunctie)

Naar schatting ervaren 75 procent van de Nederlanders (te)veel stress. Volgens de jaarlijkse stress-enquête van huisartsen in 2017, zijn ongeveer 300.000 mensen gediagnosticeerd met burn-out en stress. Waarschijnlijk is dit aantal slechts een fractie van de mensen die rondlopen met stress- en verhoogde spanningsklachten waarbij geen diagnose is gesteld.
Door het steeds groter groeiende aantal mensen met stressgerelateerde klachten, bestaat er dus een grote behoefte aan effectieve methoden om stress te voorkomen en te verlichten. Vele studies en onderzoeken hebben aangetoond dat massagetherapie een effectieve stressverlichtende methode is.

Massage levert een bijdrage aan vermindering van de productie van stresshormonen (cortisol, adrenaline, nor-adrenaline). Ook het parasympatische zenuwstelsel ( zenuwstelsel dat actief wordt bij ontspanning) wordt door massage geactiveerd.

Het is niet verrassend dat de wekelijkse 15-minuten stoelmassages voor verpleegkundigen tijdens werkuren (standaard bij de Mayo kliniek in Amerika) de stressgerelateerde symptomen opmerkelijk verminderden.

massage als ondersteuning voor stresscounseling

Drie massagetechnieken die bij stresscounseling passen

Klankschaalmassage

Deze massage biedt diepe ontspanning aan het lichaam. De trillingen van de klankschalen bereiken door de geleiding van het water(in je lichaam) de diepste lagen waar onze “blokkades” zitten.

anti-stress massage

Een anti-stress massage is de perfecte manier om jezelf te verwennen. Het richt zich specifiek op de gebieden waar de mensen de meeste stress dragen: de nek en schouders.

drukpuntmassage gezicht en hoofd

Deze massage stimuleert  punten die worden gebruikt bij acupunctuur – met druk in plaats van naalden. Het heeft een snelwerkend effect. Ideaal voorafgaand aan de counseling.

Klankschaal massage

Door de trilling van de klankschalen die op het lichaam worden geplaatst, wordt ons complete lichaam behandeld. Wij zijn voor 70% uit water gemaakt. De trillingen van de klankschalen bereiken door de geleiding van het water de diepste lagen waar onze “blokkades” zitten.

Anti-stressmassage

De Anti-stressmassage is de meest voorkomende massagevorm.

Bij de Anti-stressmassage wordt gebruik gemaakt van:

  • strijkende bewegingen die voor ontspanning zorgen
  • het kneden van spieren om het spierweefsel soepeler te maken, afvalstoffen af te voeren en verklevingen van spieren en huid los te maken
  • ritmische, kloppende bewegingen ter verbetering van de bloedsomloop
  • druk- en wrijfbewegingen
  • vibratie: snelle, kleine trillingen

De Anti-stressmassage is bijzonder effectief bij hoge bloeddruk, verhoogde spanning in nek en schouders en ter ontspanning.

Hoofd- en gezichtsmassage

Deze massage is een combinatie van zachte, lange strijkingen en drukpunten. De dunne, maar sterke spieren in de hoofdhuid kunnen veel spanning vasthouden. Dit veroorzaakt o.a. hoofdpijn.

Door de hoofdhuid en het gezicht te masseren en de drukpunten te activeren, wordt de spanning in het hoofd en gezicht verminderd.

Deze massage kan eventueel uitgebreid worden met een nek- en/of schoudermassage.

Chronische stress is te allen tijde iets wat we willen voorkomen. In onze westerse maatschappij waar we veel moeten, veel nadenken, onszelf veel druk opleggen is stress niet alleen een overlevingsmechanisme, maar meer een “way of living” geworden. De balans tussen de stressfactoren en ons vermogen om stress te voorkomen is vaak zoek.

Regelmatig (min. 1 x per maand) een massage nemen heeft een positief effect op het verminderen en oplossen van stress- en burn-outklachten.

Voor nog meer informatie over massage in Almelo ga naar MassageProfessionals.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend  kennismakingsgesprek!

ERVAAR HOE MOOI HET LEVEN IS ALS JE BETER MET JE STRESS KUNT OMGAAN!