hoog sensitieve (hooggevoelige) personen

HSP EN STRESS

hsp en stress

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoelig en hoogsensitief betekenen hetzelfde . Ook wordt de afkorting HSP (high sensitive person) gebruikt .

In mijn teksten gebruik ik de term hooggevoelig en hooggevoeligheid.

Elaine Aron

Elaine Aron (psychotherapeut en zelf HSP) schreef een bruikbaar en toegankelijk boek over
hooggevoeligheid: ‘Hoog Sensitieve Personen’. Zij combineerde wetenschappelijk onderzoek met
haar eigen ervaringen en haar ervaringen als therapeut. Ze beschrijft dat 1 op de 5 mensen (20%)
geboren wordt met een verhoogde gevoeligheid.

Hooggevoelig zijn is aangeboren, maar geen ziekte. Bij hooggevoelige mensen zijn de drempels
waardoor hun zenuwstelsel wordt geprikkeld, gemiddeld veel lager dan bij niet hooggevoelige
mensen. De prikkeldrempel is de drempel waarbij de prikkel tot last wordt.

Als je merkt dat jouw drempels veel lager liggen dan bij andere mensen, kan het zijn dat je hooggevoelig bent. (doe de hooggevoeligheids test hier).

Typische kenmerken van een hooggevoelig persoon zijn:

  • een intensieve waarneming (zien, horen, proeven, ruiken…)
  • stemmingen van anderen aanvoelen
  • sterke behoefte aan rust en stilte
  • sterk rechtvaardigheidsgevoel (kan tot conflicten leiden)
  • diep geraakt kunnen worden door kunst en/of muziek
  • rijke innerlijke belevingswereld
  • (dag)dromen en fantaseren
  • oog voor detail (perfectionistisch)
  • spiritueel en creatief
  • behoefte om in de natuur te zijn
  • intuïtief
  • en nog veel meer…

hOOGGEVOELIG ZIJN

HSP is een mooi talent

Hooggevoelig zijn is een prachtig talent, zij het niet dat veel hooggevoelige mensen last krijgen van hun verhoogde gevoeligheid. Ze worden overprikkeld, wat kan leiden tot stress en alledaagse hyperventilatie (zie hyperventilatie). Dit kan een verhoogde basisspanning in het lichaam veroorzaken, waardoor allerlei fysieke en psychische klachten kunnen ontstaan.

Stress bij hooggevoelige mensen kun je hieraan herkennen:

  • Je bent sneller angstig
  • Je bent schrikachtig
  • Je neemt lichaamssensaties intenser waar, bijv. pijn
  • Je kan minder goed tegen drukte en drukke omgevingen
  • Je bent sneller geïrriteerd
  • Je hebt vaker de behoefte om je in jezelf terug te trekken, dit kan tot een sociaal isolement leiden.
  • Je hebt het gevoel niet begrepen te worden
  • Je bent bang om fouten te maken (faalangst)
  • Je gaat jezelf “overwerken”
  • Je bent te perfectionistisch
  • Je hebt sterke stemmingswisselingen en neemt stemmingen van anderen over
  • Je hebt veel tijd nodig om bij te komen van gebeurtenissen en indrukken
  • Je bent uitgeput (door niet voldoende tijd te nemen om uit te rusten)
  • en nog meer…

Wanneer je te lang doorloopt met deze symptomen kan dit niet alleen tot heftige stress symptomen en hyperventilatie leiden, maar zelfs tot (stress  getriggerde) depressie en burn-out.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend  kennismakingsgesprek!

ERVAAR HOE MOOI HET LEVEN IS ALS JE BETER MET JE STRESS KUNT OMGAAN!